مجلات

آموزش مقدماتی اکسل

09:04 1400/01/30

مقدمه

 

ده‌ها سال است که از شروع فعالیت مایکروسافت اکسل گذشته و میلیون‌ها نفر از سراسر از آن استفاده میکنند. اما هنوز افرادی هستند که به تازگی استفاده از این نرم افزار پرکاربرد را آغاز کرده‌اند. چه برای کار، چه برای مدرسه و چه برای مصارف شخصی، شروع استفاده از این نرم افزار در اوایل ممکن است پیچیده به نظر برسد. اما با تمرین و کمی صبر خواهید دید استفاده ا زاین نرم افزار بسیار ساده است

اگر فرصت شرکت در این کلاس‌ها را ندارید، ما با این مقاله کار را برایتان راحت‌ کرده‌ایم.

 

اکسل چیست و کاربرد ان در کجاست؟

 

 اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده است. این نرم افزار از سلول‌هایی در ستون‌ها و سطر‌های خود برای مدیریت، و انجام عملیات محاسباتی روی داده‌ها استفاده می‌کند. شما می‌توانید در آن از جداول میله‌ای، چارت‌ها، فرمول‌ها و توابع به راه های و روش های مختلف استفاده کنید.

 

آشنایی با اصطلاحات اکسل

 

 سلول : صفحه‌ها از بلوک‌های کوچکی به نام سلول تشکیل شده‌اند. هر سلول دارای اطلاعات یا دهده ای است که در آن وارد می‌کنید؛ از اعداد تا حروف و عکس و حتی فرمول‌. سلول‌ها وظیفه دارند این اطلاعات را  ذخیره کنند. شما می‌توانید یا به صورت مستقیم اطلاعات را وارد سلول‌ها کنید یا اینکه از نوار فرمول بالای صفحه استفاده نمایید.

فرمول ها و توابع : شما می‌توانید به فرمول‌ها به چشم یک عملیات ریاضی نگاه کنید. با استفاده از اکسل این فرمول‌ها به صورت درونی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و می‌توانند به صورت خودکار برای شما اعمال جمع و ضرب و تقسیم را انجام بدهند.علاوه بر محاسبات، شما می‌توانید از توابع برای شمارش تعداد آیتم‌ها در یک ستون یا نشان دادن اعداد کمینه و بیشینه در میان گروهی از سلول‌ها هم استفاده کنید.

 

تب‌ها و نوار ابزار در منو اکسل

 

file : یک صفحه جدید ایجاد می‌کند / یکی صفحه های از قبل ذخیره شده  را باز می‌کند / ذخیره سازی، چاپ و به اشتراک گذاشتن صفحات انجام می‌دهد.

Home : به کنترل  فونت و چیدمان و  اعداد و  استایل‌ها و سلول‌ها و ویرایش این موارد می‌پردازد.

Insert : برای درج جدول ها، نمودارها، تصویر ها،  و لینک‌ها به کار می‌رود.

Page Layout : محیط ظاهری صفحه را تغییر میدهد و در کل میتوان با ان تنظیمات صفحه را انجام داد.

Formulas : می‌توانید از این طریق یک فرمول یا تابع انتخاب کرده و یا به ان رسیدگی کنید.

Data : دریافت و انتقال داده‌ها، مرتب‌سازی، فیلتر کردن و استفاده از ابزار داده‌ها از کار هایی است که از طریق این تب میتوان انجام است.

Review : این تب شامل ابزاریست که برای اصلاح، تنظیمات دسترسی، تنظیمات زبان و تفسیر داده‌ها کاربرد دارند.

View : شامل گزینه‌هایی تغییر نمایش کتاب‌کار، ابزار‌هایی که نمایش داده می‌شود.